afvallen:
ACT

 

Herken je dit:

E

je weet wat gezond eten is, maar je doet het niet

E

je hebt meerdere diëten gedaan

E

soms haalde je je streefgewicht

E

daarna kwam je weer aan

E

soms hield je het dieet niet tot je streefgewicht vol

E

je haakte na één week, twee weken, drie weken af

E

“gebrek aan wilskracht”, vind je zelf, “ik ben een slappeling”

STOP

 

Je bent geen slappeling. Je hebt voldoende wilskracht. Alleen zet je ‘m in voor iets wat je niet kan veranderen. Laat me je kort iets uitleggen.

Eten is gedrag.

En laat gedrag nu zo moeilijk zijn om te veranderen.

Je leeft namelijk grotendeels op de automatische piloot. Veel dingen doe je onbewust, zonder dat je het door hebt. Zo ook eten.

Een dieet of advies volgen vraagt je om van de automatische piloot af te gaan en dat is voor ons mensen extreem moeilijk.

Als het je lukt om tijdelijk je gedrag te veranderen, bijvoorbeeld omdat je een stok achter de deur hebt, dan hou je het zeker niet altijd vol. Zodra de stok of het doel (10 kilo afvallen bijvoorbeeld) is verdwenen of gehaald, val je terug op de automatische piloot en doe je hetzelfde als voorheen. Het bekende jojo-effect. Herkenbaar?

Tijd om het anders aan te pakken: ACT

 

Acceptatie en Commitment Training.

ACT is een krachtige, wetenschappelijk bewezen methode.

 

Zet je wilskracht in voor slimmere zaken.

Accepteer de dingen die er nu eenmaal zijn.

Committeer je aan die dingen in je leven die jij belangrijk vindt. Leef het leven zoals JIJ dat wilt leven.

 

Zodat je afvalt, een gewicht bereikt waarbij je je lekker voelt en dat makkelijk vast kan houden.

In mijn ACT-begeleiding bij het afvallen leer ik je:

N

vaardigheden om je leven op de automatische piloot te doorbreken en bewuster naar je eetgedrag te kijken

N

keuzes maken en doelen stellen die je dichter brengen bij wat jij echt belangrijk vindt in je leven

N

vaardigheden om beter om te gaan met bijvoorbeeld al die stemmetjes in je hoofd “je bent een slappeling”, “dat kan je niet”, “toe, dat ene koekje moet toch wel kunnen”, “wat heb jij een zware dag gehad, dat wijntje heb je echt verdiend”.

Zodat je die dingen doet die jij belangrijk vindt in je leven, afvalt en je bereikte streefgewicht makkelijk kan vasthouden.

Het begon met een vrijblijvend intakegesprek met Merel om eens te praten wat ik met mijn gewicht/leefstijl wou en wat zij daar in zou kunnen betekenen. Nu een jaar later is er een hoop veranderd. Ik ben bewuster gaan eten, door etiketten te leren lezen weten wat je binnen krijgt en waar je op moet letten, meer groenten eten, meer water drinken in plaats van alleen maar mijn geliefde drankje cola light om maar eens wat te noemen. Ook meer bewegen is een vast patroon geworden. Voorheen had ik een broertje dood aan lopen en nu…… ik ben zelfs met hardlopen begonnen, wie had dat kunnen bedenken. Mede dankzij de adviezen van Merel ben ik hard op weg om mijn doel te bereiken. Een langdurig gezonde leefstijl, waarbij een passend gewicht vanzelf komt.”
Marjolein

Aanvankelijk dacht ik dat ik als vegetariër en fanatiek hardloper al veel wist over eten en bewegen. Toch kon ik me heel lang er niet toe zetten om net die paar kilo af te vallen waardoor ik een gezonder BMI en gewicht heb en me nog beter voel. Met de sessies van Merel lukte dat wel en had ik een goede stok achter de deur. Elke sessie had een duidelijk thema en dat maakt het leuk. Merel is rustig, begripvol en nooit veroordelend. Het accent ligt ook niet op calorieën tellen of wegen, maar op je eet- en beweegpatroon. Ik kreeg ook nieuwe inzichten waardoor het afvallen lukte en ik mijn eet-en beweegpatroon duurzaam aanpaste. In vier maanden tijd viel ik ruim 7 kilo af. Mijn BMI veranderde van 25,2 naar een gezonde 22,9. Bijkomend voordeel: ik ren ook sneller dan ooit!
 Marcella van Doorn

Hoe ziet de begeleiding er uit?

Je gaat zelf aan de slag met de Online Training Positief Afvallen. Op dagen en momenten dat het JOU uitkomt. De online leeromgeving met video’s, teksten en audiobestanden (via een website) staat 24/7 voor je klaar. Daarnaast ontvang je het Werkboek en Eetschrift van Weg met de Weegschaal.

20 weken lang krijg je een mail om je te motiveren èn om aan te geven welke lessen je deze week gaat doen. Ja, je leest het goed: niet alleen maar kijken, maar ook DOEN. Elke les bevat een ervaringsoefening of in ieder geval huiswerk.

In de Online Training Positief Afvallen deel ik al mijn kennis die jij nodig hebt over afvallen en wat daarbij komt kijken met je. Daarnaast is er veel aandacht voor het psychische deel van afvallen (ACT). Je MINDSET t.a.v. afvallen veranderen van negatief naar POSITIEF. Alle kennis die je hebt en krijgt over afvallen omzetten in ACTIE: van weten naar DOEN. Om blijvend resultaat te garanderen, ga je zeker ook aan de slag met je eetgedrag. Je gewoontes.

Volg je de lessen en doe je wat er voor nodig is, dan val je ongeveer 0,5 – 1 kilo per week af.

Heb je vragen? Dan stel je ze in de besloten Facebookgroep. Daarin zit iedereen die deze online training volgt.

 

Wil jij voor de begeleiding bij het afvallen graag 1-op-1 coaching via zoom? Boek dan Positief Afvallen 1-op-1. Je gaat dan zelf aan de slag in de online leeromgeving en we hebben 5 gesprekken via Zoom: 1 van 1 uur en 4 van 30 minuten. In die gesprekken gaan we ACT-wise aan de slag met de psychische kant van het afvallen. We focussen volledig op jouw situatie.

Twijfel je of je ook de 1-op-1 gesprekken er bij moet boeken? Of wil je weten of deze aanpak van afvallen bij jou past? Plan een gesprek met me in via de button hier onder.

 

Heb je een aanvullende zorgverzekering? Check dan hier of jouw zorgverzekering (een deel van) de kosten vergoed.

 

Ik ben lid van de Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland.

Lid van de Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland