Hoe vaak komt het voor dat je met veel meer boodschappen thuis komt uit de supermarkt dan je je had voorgenomen? Vaak? Troost je, je bent niet de enige. En nee, ik vind je geen slappeling. De meeste mensen kopen meer in de supermarkt dan ze nodig hebben of zich hadden voorgenomen. Hoe dat kan? De supermarkt heeft een aantal trucjes om jou te verleiden zoveel mogelijk te kopen en dus meer omzet te draaien. Zeven daarvan komen in dit artikel aan bod. Ga je met me mee de supermarkt in?

 

7 redenen waarom jij met meer boodschappen thuiskomt dan gepland

 

 

Reden 1) Grootte van de winkelwagen / winkelmand(je)

We komen binnen in jouw supermarkt. De winkelwagens en -mandjes staan al voor je klaar.

Waarschijnlijk staat er één formaat winkelwagen. Met een beetje pech ook nog een schattig klein winkelwagentje voor je kind (meer omzet voor de supermarkt). Maar los daarvan, die winkelwagen voor jou, daar is al over nagedacht.

Hoe groter de winkelwagen, hoe meer je meeneemt.

Wist je dat de winkelwagens in de loop der jaren steeds groter zijn geworden? Zolang de bodem van de kar nog niet bedekt is, kan er makkelijk meer mee. Hoe weinig je ook nodig hebt, grote kans dat je anno nu meer meeneemt dan 20 jaar geleden, puur doordat de winkelwagen nu groter is.

Dan de winkelmandjes. Die heb je in verschillende vormen. Wil je je zo min mogelijk laten verleiden? Pak dan het kleinste mandje dat je ook nog zelf moet dragen. Die zit eerder vol. En je voelt hoeveel zwaarder het wordt naarmate je er meer in stopt. Dan heb je eerder het idee dat het tijd is om naar de kassa te gaan.

Je hebt ook de winkelmandjes die je achter je aan moet trekken. Dat scheelt tillen, dus neem je veel makkelijker meer mee. Bovendien leg je de boodschappen in het mandje achter je, en loop je weer door. Niks van de inhoud van je winkelmand is in het zicht. Je ziet niet hoeveel je al hebt. En laadt dus makkelijk nog meer in je mandje.

De grootte van jouw winkelwagen of winkelmandje zorgt er dus voor dat je met meer boodschappen thuis komt dan gepland.

 

 

Reden 2) Voor jouw feel-good-gevoel: eerst de groente- en fruitafdeling

We gaan je supermarkt binnen. Ik durf te wedden dat aan het begin van jouw supermarkt eerst de groente- en fruitafdeling is. Hoe ik dat weet? In veel supermarkten is deze afdeling als eerste bij binnenkomst. Groente en fruit doe je dus als eerste in je winkelwagen. Onbewust gaat er dan door je hoofd “zo, ik heb al heel veel gezonde dingen. Daar mag best iets ongezonds bij.” Et voilà, de rest van de supermarkt staat vol met onder andere heerlijke minder gezonde producten. Keuze in overvloed.

 

 

Reden 3) Aanbiedingen op de koppen van de gangpaden

Elke week liggen er op de koppen van de gangpaden nieuwe aanbiedingen. En ook losse bakken in de supermarkt bevatten allerlei producten die in de reclame zijn. Soms gezonde producten. Maar als je de reclamefolder eens een keer goed bestudeert, zal je zien dat de meerderheid van de producten niet zo gezond is. Maar wel lekker. En nog afgeprijsd ook! Die uiteinden van de gangpaden trekken de aandacht, je kan er niet omheen. Voor je het weet ligt er iets in je winkelwagen wat je eigenlijk niet nodig had, maar wel lekker is.

 

 

Reden 4) Lekkere dingen bij de kassa

In de supermarkt zelf zijn nog veel meer handige dingen ingebouwd waardoor jij meer producten in je winkelwagen legt. Maar daarover vertel ik in een ander blog. We gaan in sneltreinvaart door naar de kassa. Onze winkelwagen is vol, tijd om af te rekenen. Hé, wat ligt daar? Nog een mand met aanbiedingen net voor de kassa. “Ik heb al zoveel goede dingen in mijn kar liggen, die zak met drop kan er nog wel bij.” En nog een rek met candybars, kleine verpakkingen, zo op te eten. “Die kitkat roept echt naar me.” “Zo goed dat ik weer boodschappen heb gedaan, terwijl ik er zo’n hekel aan heb, ik heb wel wat lekkers verdiend.” Degenen die de indeling van de supermarkt hebben bedacht, weten dat bij de kassa je mentale wilskracht het laagst is. Dus met gemak leg je deze laatste extra boodschappen op de band bij de kassa.

Over lekkere dingen zien en er daardoor van willen eten heb ik eerder het volgende artikel geschreven “Lekkere trek – eten zien doet eten”.  Je vindt het artikel hier. 

 

 

Reden 5) Van ingang naar kassa “tegen de klok in”

We zijn voorbij de kassa. Laten we kort even terugblikken op ons winkelavontuur. Ik maak je graag attent op drie trucs die er voor hebben gezorgd dat jij langer in de winkel bleef en meer hebt gekocht dan je van plan was. En waarschijnlijk heb je ze niet doorgehad.

Hoe is de route in jouw supermarkt globaal? Kom je rechts binnen en loop je dan naar links om uiteindelijk bij de kassa’s te komen? Heel vaak lopen de routes in de supermarkt van rechts naar links. Dat is tegennatuurlijk. Onderzoek wijst uit dat je daardoor langzamer loopt en ontvankelijker bent voor verleidingen. Deze route in de supermarkt zorgt er voor dat je 15% meer koopt.

 

 

Reden 6) De temperatuur in de supermarkt is aangenaam

Nu je nog in de winkel staat, voorbij de kassa, voel even hoe de temperatuur is. Waarschijnlijk niet te warm en niet te koud. In alle supermarkten regelen ze namelijk de temperatuur, zodat jij het prettig vindt om te blijven. Stel je eens voor dat het in de hele supermarkt maar 5 graden zou zijn. Zoals bijvoorbeeld in een supermarkt waar ze de melk, yoghurt, boter etcetera in een koelcel hebben geplaatst. Daar loop ik altijd zo snel mogelijk doorheen. Of stel dat het bloedheet is, 30 graden. Wedden dat je dan als een dolle je boodschappen zou doen om zo snel mogelijk weer buiten te zijn? Een aangename temperatuur in de winkel zorgt er voor dat je meer koopt dan je van plan was.

 

 

Reden 7) Prettige muziek

Voordat we de winkel uitgaan, luister even. Hoor je die muziek? In elke supermarkt is muziek waarbij velen zich prima voelen. Zodat je relaxed langer kan winkelen. En meer boodschappen in je winkelwagen doet.

Wat zeg je, maakt de muziek die aan staat jou niet zoveel uit? Denk eens aan sommige kledingzaken. Herken je dat, dat er kledingwinkels zijn waar je na twee stappen weer uit gaat, omdat de muziek die er gedraaid wordt verschrikkelijk is? Zo’n ervaring heb je vast en zeker nog nooit bij een supermarkt gehad.

 

 

Kortom, er zijn in de supermarkt veel dingen die bewust gedaan worden en onbewust invloed op je hebben, waardoor je meer koopt:

  1. De grootte van de winkelwagen en winkelmand
  2. De groente- en fruitafdeling als eerste bij binnenkomst
  3. Aanbiedingen op de koppen van de gangpaden
  4. Lekkere dingen bij de kassa, wanneer je mentale wilskracht het laagst is
  5. De route door de supermarkt tegen de klok in
  6. De aangename temperatuur, waardoor je makkelijk langer blijft
  7. De prettige muziek

En dit is slechts een deel van de trucs om jou meer te laten kopen. En meer kopen is meer eten……

 

 

Mijn kracht als gewichtsconsulent schuilt onder andere in het bewust maken van deze onbewuste dingen. Zodat je je er tegen kan “wapenen” om te veel en ongezonde producten te kopen. En zodat je jezelf niet continu vertelt dat je zo’n slappeling bent. Dat je zo weinig wilskracht hebt.

Ik ben niet voor niets ook sociaal psycholoog. Het fascineert me om te lezen over alle dingen die onbewust invloed hebben op ons allemaal, waardoor we meer eten. Om dat over te brengen. En om jou te leren daar op een slimmere manier mee om gaan.

 

Nu we het toch hebben over onbewuste dingen bewust maken:

Twee keer per maand geef ik een webinar over hoe je een gezond gewicht bereikt, vasthoudt èn geniet van je leven. Ook daarin vertel ik je veel dingen waar je je op dit moment waarschijnlijk nog niet bewust van bent. Ik geef je echt een andere aanvliegroute om een gezond gewicht te bereiken. Nieuwsgierig? Klik hier en meld je gratis aan

Kan je niet op de dag van het webinar? Stuur me een mailtje op merel@opdegezondetoer.nl, dan hou ik je op de hoogte van het volgende webinar.