Heb jij al nagedacht over jouw paasontbijt aanstaande zondag of maandag? Kijk je er naar uit of zie je er tegenop? Ben je bang dat je aankomt? Is het aan de ene kant heerlijk al die lekkere ontbijtspullen met Pasen, maar ben je aan de andere kant bang dat je te veel eet? In dit artikel geef ik je 7 tips voor een paasontbijt waar je met plezier op terug kijkt, zonder je schuldig te voelen.

 

 

Tip 1 – doe jij de inkopen? Beperk je inkopen.

 

De winkels staan vol met aanbiedingen, maar je hoeft echt niet alles te kopen.

Beperk de hoeveelheid verschillende ontbijtspullen die je koopt. Je hoeft geen tien soorten beleg èn paasbrood èn matzes èn croissantjes èn pistoletjes èn  gekookt eieren en en en en…… Maak keuzes. Voor niemand is het goed om te veel te eten tijdens het paasontbijt.

 

 

Tip 2 – zorg dat er ook gezonde dingen op tafel staan

 

Koop ook gezonde etenswaren voor het paasontbijt. Denk bijvoorbeeld aan vers fruit en maak daar een fruitsalade van. Of koop heerlijk volkorenbrood bij de warme bakker.

 

 

Tip 3 – denk van te voren na over jouw paasontbijt

 

Ga rustig zitten, en beeld je in dat je aan het paasontbijt zit.

  • Hoe ziet jouw paasontbijttafel er normaal gesproken uit?
  • Hoe is de tafel versiert?
  • Welke verleidingen liggen er op tafel?
  • Wat vind je zo lekker dat je daar echt van wilt genieten?
  • Waar heb je het meeste zin in om te eten?
  • Welke dingen vind je eigenlijk nooit superlekker (maar horen nu eenmaal bij een paasontbijt), en kan je dus makkelijk laten staan?
  • Wie zitten er nog meer aan tafel?
  • Genieten ze van het eten?
  • Hebben jullie gezellige gesprekken?
  • Hoe is de sfeer?

 

Het paasontbijt al een keer vooraf beleven in je hoofd, zorgt er voor dat je je er mentaal op voorbereid. Gezonde keuzes die je in je hoofd al een keer gemaakt hebt, doe je makkelijker na tijdens het echte ontbijt. Je weet je in te houden en zal niet te veel eten tijdens het ontbijt. Zo wordt het een paasontbijt waar je met plezier op terug kijkt.

 

 

Tip 4 – kies van te voren hoeveel dingen je gaat eten

 

Bedenk vooraf hoeveel dingen je gaat eten die op tafel staan. En hou je daar aan.

Stel, je kiest er voor om twee dingen te eten.

Als je eenmaal aan tafel zit, kijk je rond en stel je jezelf de volgende vraag: “welke twee dingen op tafel vind ik zo lekker dat ik DIE ga eten?” Wordt het een stuk paasstol met roomboter en een gekookt eitje? Of toch liever een croissantje met een schaaltje vers fruit? Maak een keuze, voer die uit en geniet.

 

 

Tip 5 – stop met eten als je vol zit

 

Je hebt van te voren al bedacht hoeveel je wilt eten (tip 4). Dat voorkomt al dat je te veel zal eten.

Spreek daarnaast met jezelf af dat je stopt als je maag vol zit. Of, als je dat kan aanvoelen, dat je stopt als je voor 80% vol zit. De rest vult zich namelijk op magische wijze in de 15-20 minuten nadat je gestopt bent met eten. Probeer het maar eens.

Blijft er eten over van het paasontbijt? Bijvoorbeeld een groot stuk paasstol? Bewaar een deel in de vriezer voor over een paar weken. Ook veel andere producten kan je prima bewaren in de (koel)kast of vriezer.

 

 

Tip 6 – geniet van de mensen met wie je aan tafel zit

 

Bedenk dat het paasontbijt ook om de gezelligheid gaat. De mensen met wie je aan tafel zit. De mensen met wie je kan lachen, leuke gesprekken voeren etc. Stop tijdens het ontbijt even met eten en kijk hoe de anderen zitten te genieten. Geniet daar van.

 

 

Tip 7 – ga een half uur na het ontbijt een stukje wandelen

 

Stel voor om zondag of maandag na afloop van het paasontbijt een stukje te gaan wandelen. Gewoon vanuit je eigen huis. Wanneer je het van te voren vraagt, kan iedereen zich er mentaal op voorbereiden. Jij zelf ook.

Een half uur na het ontbijt even een rustige wandeling maken is supergoed voor de spijsvertering. Een half uur wandelen is prima.

 

 

Nog even op een rijtje de 7 tips voor een paasontbijt waar je met plezier op terug kijkt:

 

Tip 1 – beperk de inkopen voor het paasontbijt

Tip 2 – zorg dat er ook gezonde dingen op tafel staan

Tip 3 – denk van te voren na over jouw paasontbijt

Tip 4 – kies van te voren hoeveel dingen je gaat eten

Tip 5 – stop met eten als je vol zit

Tip 6 – geniet van de mensen om je heen, met wie je aan tafel zit

Tip 7 – ga een half uur na het ontbijt/brunch een stukje wandelen

 

 

 

Wil je na de paasdagen echt aan de slag om een halve tot een hele kilo per week kwijt te raken?

Ik help je graag.

Klik hier en maak een afspraak voor een gratis en vrijblijvend eerste gesprek van 25 minuten. Het gesprek is telefonisch of online, maar net waar jouw voorkeur naar uit gaat.

In het gesprek geef ik je minimaal twee tips waar jij direct mee aan de slag kan.

Klik hier en maak die afspraak.