Herken je dat, dat je wilt afvallen, dat je een dieet volgt en dat je je best wel goed aan dat dieet houdt? Vervolgens ga je regelmatig op de weegschaal staan om te zien of je dieet effect heeft. Je ziet dat je wel afvalt, maar je gewicht schommelt van dag tot dag, omhoog en omlaag. En als je je meerdere keren op één dag weegt, zit er soms wel een verschil van anderhalf tot twee kilo tussen. Een schommelende weegschaal. Zwaar frustrerend.

“Het is toch de bedoeling dat mijn gewicht naar beneden gaat als ik op dieet ben? Dat ik bij wijze van spreken iedere dag een ons afval?”, vraag je je verschrikt af.

Ja, het klopt dat het de bedoeling is dat je gewicht naar beneden gaat als je afvalt. Maar niet in een rechte lijn. Wat is normaal? En wat kan je er aan doen om de frustratie van een schommelende weegschaal te voorkómen? Dat lees je in dit artikel.

 

Wat is een normaal gewichtsverloop als je afvalt?

 

  • Het is normaal dat je gewicht fluctueert, dat het schommelt gedurende de dagen. Als je afvalt en dat gaat goed, dan gaat de lijn qua gewicht schommelend naar beneden. Dat is te zien in het volgende plaatje.

 

 

 

  • Een verschil van anderhalf tot twee kilo binnen één dag is normaal. ’s Ochtends ben je meestal op je lichtst. Gedurende de dag eet en drink je en raak je ook weer vocht en ontlasting kwijt.

 

  • Op een gezonde manier afvallen betekent dat je een halve tot een hele kilo in de week kwijt geraakt. Val je een halve tot een hele kilo in de week af, dan raak je gemiddeld een ons per dag 100 gram. Gemiddeld. Het kan dus ook zijn dat je een keer geen verschil met de vorige dag ziet op je weegschaal. Of dat je een ons bent aangekomen. De ene dag hou je namelijk misschien meer vocht en ontlasting vast dan de andere dag. Dat zie je op de weegschaal.

 

 


 

Afvallen en op gewicht blijven

Afvallen? Voeding is belangrijk. Maar er zijn nog 5 dingen die een rol spelen bij afvallen.

Lees in dit artikel wat je nog meer kan doen om op een gezonde manier af te vallen en de kilo’s er af te houden.

 


 

 

Zo voorkom je dat je gefrustreerd raakt van de schommelende weegschaal tijdens het afvallen

 

1) Check of je weegschaal betrouwbaar is. Ga twee keer na elkaar op de weegschaal staan. Doet je weegschaal het goed, dan zie je twee keer hetzelfde getal in beeld.

 

2) Weeg jezelf maximaal 1 keer per dag. Of nog beter: maximaal één keer per week.

 

3) Weeg jezelf in de ochtend vlak na het opstaan en vlak nadat je naar het toilet bent geweest, nog voordat je gaat eten of drinken. Dat moment van de dag is normaal gesproken van dag tot dag en van week tot week redelijk goed met elkaar te vergelijken.

 

4) Weeg jezelf altijd op hetzelfde moment van de dag. Bij voorkeur ’s ochtends dus.

 

5) Gebruik steeds dezelfde weegschaal. Verschillende weegschalen kunnen een ander gewicht aangeven.

 

6) Zorg dat je weegschaal op een vlakke ondergrond staat. Staat je weegschaal op tapijt en ga je er op staan, dan geeft ie een ander gewicht aan. Dat kan veel schelen. Hoe meer de ondergrond waar je weegschaal op staat, inzakt, hoe onbetrouwbaarder je meting.

 

7) Laat je weegschaal altijd op dezelfde plek staan. Een verschillende plek in huis kan net een ander gewicht geven.

 

8) Vermijd het kijken naar een schommelende weegschaal. Neem meer meetpunten dan alleen je gewicht. Dat gaat makkelijk aan de hand van de vraag waarom je wilt afvallen. Bijvoorbeeld:

* Wil je je niet meer druk maken of je wel of niet in een stoel past? Of wil je met je kind naar een attractiepark zonder je druk te maken of je wel in de attracties kan? Hou dan bijvoorbeeld (naast je gewicht) je heupomvang bij, het breedste gedeelte rondom je billen.

* Heb je nu een buik(je) waardoor heel veel kleding niet meer past of zit de kleding niet mooi meer? Meet je buikomvang tijdens het afvallen.

* Wil je je fitter voelen? Geef jezelf wekelijks een rapportcijfer voor hoe fit je je voelt.

* Wil je meer conditie hebben en makkelijker bewegen? Geef daar een cijfer voor als je bewogen hebt. Hijg je als je de trap op gelopen hebt? Hoeveel verdiepingen kan je de trap op lopen achter elkaar zonder enorm buiten adem te zijn? Hoe gaat je favoriete sportactiviteit je af? Kom je steeds makkelijker mee?

* Kortom: zet de redenen waarom jij wilt afvallen op een rijtje. En bedenk per reden een manier om te meten hoe het gaat.

 

9) Mijn laatste tip om frustratie over een schommelende weegschaal tijdens het afvallen te voorkomen is: zoek professionele hulp bij het afvallen. Iemand met wie je al je vragen en onzekerheden tijdens het proces kan bespreken. Iemand die een methode en visie hanteert waar je achter staat en die je wilt toepassen. Want er is naast een schommelde weegschaal niets zo frustrerend als jojoën: afvallen om vervolgens weer aan te komen.

 



 

Je hoeft het niet alleen te doen

 

Natuurlijk help ik je daar graag bij, bij dat afvallen. Ik ben immers gewichtsconsulent en sociaal psycholoog. Maar dan is het wel handig dat je achter mijn aanpak staat.

Bij mijn geen maaltijdvervangers waardoor je lekker snel afvalt. Geen voorbeeldmenu’s die je moet volgen. Wel gezond eten, je eigen eetgewoontes en aanpassen, nieuwe gezonde(re) gewoontes ontwikkelen, actie ondernemen en ervaren wat bij jou past en wat je de rest van je leven makkelijk kan volhouden.

Volg de volgende drie eenvoudige stappen om mijn aanpak en visie (beter) te leren kennen en laat je inspireren:

 

Stap 1. Like mijn pagina en volg me op Facebook Op de gezonde toer

Stap 2. Meld je aan voor mijn wekelijkse tips en trics rondom afvallen.

Stap 3. Wanneer je denkt “ja, dat is wat voor mij, ik ben er klaar voor, ik wil nu echt aan de slag”: maak een afspraak voor een geheel gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek via www.opdegezondetoer.nl

 

Welke van de bovenstaande stappen heb jij gezet? Laat het hier onder weten in de reacties.