Sinds 1 oktober staat hij weer op het plein bij mijn supermarkt: de oliebollenkraam. “Ah, de ‘o’ zit weer in de maand, tijd voor oliebollen”, dacht ik sarcastisch…….. Tot ver rondom de kraam ruik je de geur van versgebakken oliebollen.

Wat denk ik als gewichtsconsulent dan? “Weer heel veel mensen die voor de bijl gaan voor zo’n lekkernij tussendoor. Mensen die toegeven aan hun ‘neushonger’. Terwijl ze misschien juist bezig zijn met afvallen of op gewicht blijven…. “ Neushonger, daar hebben ze last van. Zonder dat ze het zelf doorhebben.

Wat is neushonger? En wat kan je er tegen doen? Dat lees je in dit artikel.

 

Neushonger, wat is dat?

Wanneer je iets ruikt, en vervolgens zin krijgt om het te eten, dan noemen we dat neushonger. Geuren stimuleren een hongergevoel. De geur van verse croissantjes bijvoorbeeld, zorgt ervoor dat je er trek in krijgt. Of je ruikt verse popcorn in de bioscoop en je wilt ineens popcorn eten.

 

 

Honger?

Is neushonger echt honger? Nee, het is geen echte honger. Maar het voelt wel zo.

Natuurlijk kan het zo zijn dat je al een tijdje niets meer hebt gegeten. Dan rammelt je maag. Als je maag rammelt. Dan is het tijd om iets voedzaams te eten. Niet om toe te geven aan het eten van oliebollen, croissants of chocolade.

 

 

Wat kan ik doen tegen neushonger?

Om er voor te zorgen dat je zo min mogelijk toegeeft aan neushonger, heb ik vier tips voor je.

Tip 1. Haal 1x per week al je boodschappen.

Als je één keer per week boodschappen doet, verklein je het aantal keren dat je langs de warme bakker, notenbar of oliebollenkraam loopt.

Tip 2. Maak een boodschappenlijstje

Maak een boodschappenlijstje voordat je boodschappen gaat doen. En hou je daar aan.

Tip 3. Zorg dat je gegeten hebt voordat je boodschappen gaat halen.
Tip 4. Bereid je mentaal voor voordat je boodschappen gaat doen.

Neem in gedachten alvast door hoe het boodschappen doen er uit ziet. Visualiseer het.

  • Je stapt op je fiets.
  • Rijdt naar de supermarkt.
  • Stapt de supermarkt binnen.
  • Pakt je boodschappenlijstje.
  • Loopt je vaste route door de supermarkt.
  • Doet de boodschappen die op je lijstje staan in je kar.
  • Rekent af.
  • Pakt je boodschappen in.
  • Gaat naar je fiets.
  • Rijdt naar huis en
  • Pakt de boodschappen uit.

 

Bonustip om de verleiding te weerstaan bij de oliebollenkraam, warme stroopwafels op de markt of de warme bakker: spreek met jezelf af hoe vaak per jaar of maand je van die verleiding gaat genieten.

 

Om je een voorbeeld te geven: voor mij is de geur van verse oliebollen heel verleidelijk.

Het volgende helpt me om de verleiding te weerstaan om er een te kopen. Ik heb iets met mezelf afgesproken. Een regel. Deze regel pas ik toe naast de 4 tips die hier boven staan.

Met oud & nieuw wil ik genieten van de lekkerste oliebollen. Daarom mag ik vóór die tijd één keer vóórproeven bij een oliebollenkraam. Als blijkt dat de oliebollen daar niet lekker zijn, dan mag ik nog een kraam uitproberen. Bij de kraam met de lekkerste oliebollen, haal ik een lekkere voorraad voor oud & nieuw. Misschien wel 4 of 5 oliebollen per persoon.

Op die manier geniet ik van een oliebol, zonder me schuldig te voelen. En zonder er veel te veel te eten. Tel maar na: als ik er vanaf 1 oktober elke week al één oliebol zou eten, zouden dat er eind december al 13 zijn. En dan moet oud& nieuw nog beginnen…..

Waar het dus om gaat is dat je een haalbare afspraak met jezelf maakt en je daar aan houdt.

 

Hoe wil jij de verleiding van de oliebollen, warme stroopwafels of warme bakker weerstaan?

Welke afspraak maak jij met jezelf?

Deel het hieronder in een reactie.

 

Wil jij graag afvallen, maar zie je op tegen de feestmaanden die er aan komen? De geuren van al dat lekkers? Alle verleidingen? Ik begeleid je graag om daar de komende weken weerstand aan te bieden. Om af te vallen. Of misschien is “niet aankomen” voor jou ook al enorme winst. Ik help je graag! Plan hier een gratis en geheel vrijblijvend kennismakingsgesprek in mijn agenda. Dan spreken we elkaar online of bel ik je. Net wat jij het prettigst vindt

 

Dit is de tweede in de serie artikelen over 7 verschillende soorten honger. Eerder verscheen mijn blog over ooghonger: iets lekkers zien en er dan trek in krijgen. Klik op deze link om het artikel over ooghonger te lezen.